Siirry suoraan sisältöön
Tietoa

Hyvä vai paha aurinko?

16.05.2022
Ruskettunut iho on useimpien mielestä edelleen hyvännäköinen, vaikka ruskettuneella emme ehkä tarkoita yhtä tummaksi paahdettua ihoa kuin 80-luvulla. Onneksi asenteet ovat muuttuneet, kymmenisen vuotta sitten 76 prosenttia oli sitä mieltä, että ruskettunut iho on hyvännäköinen, nyt sitä mieltä on enää 63 prosenttia.

Me tiedämme kyllä, että ihon ruskettaminen auringossa ei ole terveellistä, mutta silti se houkuttelee. Yli puolet suomalaisista ruskettaa ihoaan auringossa ainakin joskus. Itseruskettavien laatu on parantunut ja niitä on saatavilla runsaasti erilasia, mutta suurten massojen tuotteita niistä ei ole vieläkään tullut. Sukupuolten välinen ero on myös iso, siinä missä 23 prosenttia naisista käyttää itseruskettavia ainakin välillä, miehistä näin tekee vain prosentti. Nuoret naiset käyttävät itseruskettavia eniten: alle 25-vuotiaista naisista itseruskettavia käyttää 46 prosenttia ja 25-34-vuotiasta naisista 34 prosenttia.

Korona-aikana osa ihmisistä on ulkoillut enemmän kuin aiemmin, mutta on myös niitä, jotka ovat ulkoilleet vähemmän. Nuoret ja ikäihmiset ovat ulkoilleet vähemmän kuin ennen koronaa ja ulkoilu on lisääntynyt eniten 35 – 49-vuotiailla, ja naisilla enemmän kun miehillä.

Auringonvalo piristää

Auringonvalolla on paljon hyviä vaikutuksia, se parantaa mielialaa ja virkistää.  Valo auttaa meitä heräämään aamulla ja se tahdistaa sisäisen kellomme. Aamuinen auringonvalo saa elimistön tuottamaan kortisolia heräämistä varten ja 14 tuntia myöhemmin melatoniinia, joka auttaa nukahtamaan.

Monet ihmiset tunnistavat aurinkoisena aamuna olevansa paremmalla tuulella, ja sitä on tutkittukin, että auringonvalo vaikuttaa niihin aivojen alueisiin, jotka ylläpitävät mielialaa.

Auringonvalo lisää serotoniinin tuotantoa elimistössä. Serotoniini vaikuttaa mielialaan, tunteisiin, ruokahaluun ja unirytmiin. Korkea serotoniinipitoisuus tarkoittaa parempaa mielialaa ja tyytyväisyyttä, matalat tasot taas yhdistetään masennukseen ja ahdistukseen.

Ihmisten reagointi valoon on yksilöllistä, mutta useimpien mieliala laskee pimeänä vuodenaikana jonkin verran. Osalle tulee voimakkaita oireita, joita voidaan hoitaa kirkasvalolla.

UV-säteily vähentää stressiä

On myös löydetty todisteita, että ultraviolettisäteily lisää kehon tuottamien endorfiinien määrää, ja endorfiinit vähentävät stressiä ja kivun tunnetta ja voivat saada aikaan euforian tunteita. Epäillään, että tämä euforian tunne on se, mikä aiheuttaa joillekin riippuvuutta ruskettumisesta, erityisesti solariumissa.

UV-säteily tuottaa elimistössä myös D-vitamiinia, joka on tärkeää monille elimistön toiminnoille, muun muassa vastustuskyvylle ja luiden ja hermoston terveydelle. D-vitamiinin puutos on länsimaissa yleistä, vaikka sitä saa myös tabletteina. UV-säteilystä D-vitamiinia saa Suomessa vain kesäaikaan, ja vaikkakin riittävään D-vitamiinintuotantoon riittää melko lyhyt aika auringossa, se täytyy olla sellaiseen aikaan päivästä, jolloin UV-indeksi on yli 3. Jos on ulkona esimerkiksi vain työmatkoilla aamulla ja myöhään iltapäivällä, UV-indeksi ei ole riittävän korkea.

Tuoreissa tutkimuksissa on huomattu, että suurimmalla osalla vakavaan koronaan sairastuneista potilaista on ollut alhaiset D-vitamiinitasot.

 

Kuusi ihotyyppiä

Eri ihmiset sietävät aurinkoa eri tavoin. Mitä vaaleampi iho, sitä huonommin se sietää aurinkoa. Vaalea iho palaa helposti, eikä välttämättä rusketu.

Ihotyyppi 1
3-5 % suomalaisista

Vaalea, usein pisamainen iho ja vaaleat tai punaiset hiukset.
Palaa aina ja ruskettuu harvoin tai ei koskaan. Auringolta suojautuminen on lähes aina tarpeellista sekä kesällä kotimaassa että aurinkolomilla ulkomailla. Ilman aurinkosuojaa ihosi palaa:

  • Uv-indeksi 3: 40 min
  • Uv-indeksi 7: 15 min.
  • Uv-indeksi 11: 10 min.

Ihotyyppi 2
noin 25 % suomalaisista

Vaalea iho ja vaaleat hiukset, siniset tai vihreät silmät.
Ihotyyppi 2 sietää aurinkoa vähän paremmin kun tyyppi 1, mutta sinun täytyy olla varovainen ulkona, kun uv-indeksi on yli 3. Ihosi palaa helposti, mutta se voi myös ruskettua jonkin verran. Ilman aurinkosuojaa ihosi palaa:

Uv-indeksi 3: 55 min.

  • Uv-indeksi 7: 20 min.
  • Uv-indeksi 11: 15 min.

Ihotyyppi 3
55 % suomalaisista

Ruskeat hiukset ja harmaat tai vihreät silmät.
Ihotyyppi 3 sietää aurinkoa paremmin kuin tyypit 1 ja 2. Rusketut helposti, mutta voit myös palaa jos, et  ole varovainen. Ilman aurinkosuojaa ihosi palaa:

Uv-indeksi 3: 65 min.

  • Uv-indeksi 7: 25 min.
  • Uv-indeksi 11: 15 min.

Ihotyyppi 4
10 % suomalaisista

Oliivinvärinen iho, ruskeat hiukset ja silmät.
Ihotyyppi 4 sietää aika hyvin aurinkoa, mutta muista että ihon ruskettaminen auringossa ei ole koskaan terveellistä. Myös elämänaikainen uv-säteilyannos vaikuttaa iho- ja rintasyöpään. Ilman aurinkosuojaa ihosi palaa:

Uv-indeksi 3: 95 min.

  • Uv-indeksi 7: 40 min.
  • Uv-indeksi 11: 25 min.

Ihotyypit 5-6
1-2 % suomalaisista

Tumma iho ja tummat hiukset, ruskeat silmät. Ihotyypit 5 ja 6 sietävät hyvin aurinkoa mutta on tärkeä muistaa, että ihon altistaminen UV-säteilylle ei ole terveellistä vaikka iho ei koskaan palaisi. Ilman aurinkosuojaa ihosi palaa:

  • Uv-indeksi 3: 130 min.
  • Uv-indeksi 7: 55 min.
  • Uv-indeksi 11: 35 min

 

Teksti: Maarit Rautio

Myytit

Pilvisellä säällä ei voi palaa – väärin

Iho voi palaa tuulisella, kylmällä ja pilvisellä säällä, koska uv-säteily läpäisee pilvet ja voi joskus voimistua heijastuessaan pilvistä.

Jos päivävoiteessasi tai meikkivoiteessasi on suojakerroin, et tarvitse aurinkovoidetta – väärin

Kosteusvoiteen tai meikkivoiteen tarjoama suoja ei riitä koko päiväksi. Jos esimerkiksi kosteusvoiteessasi on suojakerroin 30, se tehoaa vain noin kahden tunnin ajan sen laittamisen jälkeen. Suojavoidetta pitää lisätä parin tunnin välein.

Jos et käyttänyt lapsena suojavoidetta ja paloit, ei voiteen käyttämisestä ole enää hyötyä. –  väärin

Vaikka runsas altistumien alle 10-vuotiaana kaksinkertaistaa melanoomaan sairastumisen riskin, on myöhemmälläkin altistumisella merkitystä. Kaikenikäiset voivat pienentää sairastumisriskiään suojautumalla.

Jos voiteesi suojakerroin on 50, voit olla ulkona auringossa paljon pidempään kuin jos se olisi 30. – väärin

Mikään suojavoide ei tarjoa täydellistä suojaa. Vaikka ero suojakerroin 30 ja 50 välillä voi kuulostaa isolta, se ei ole sitä. Kun suojakerroin 30 blokkaa melkein 97prosenttia uv-säteilystä, suojakerroin 50 suojaa 98 prosenttisesti. Tärkeintä on lisätä voidetta parin tunnin välein.

Jos käytät itseruskettavaa, et tarvitse aurinkovoidetta – väärin

Jossain itseruskettavissa voiteissa on suuri suojakerroin, mutta silti se tarjoaa suojaa vain kahdeksi tunniksi. Kaikissa itseruskettavissa ei ole aurinkosoijaa, jolloin ne eivät suojaa lainkaan UV-säteilyltä.

Ihosyövästä ei kannata huolestua, koska sen kyllä näkee ja se voidaan hoitaa – väärin

Ihosyöpä voi olla vakava sairaus, se voi vaatia leikkaushoitoa ja sytostaatteja, ja siitä jää usein pahoja arpia. Melanooma voi lisäksi levitä muualle elimistöön ja siihen voi kuolla.

 Vain ne, jotka ruskettavat ihoaan saavat ihosyövän – väärin

Uv-säteilylle altistuu kaikessa ulkoilussa; ulkotöissä, puutarhanhoidossa, juoksulenkillä, koiraa ulkoiluttaessa ja terassilla istuessa.

Jos rusketut etkä pala, sinun ei tarvitse piitata suojautumisesta – väärin

Jos ihosi ruskettuu, se on merkki siitä, että aurinko on vaurioittanut sitä, vaikka se ei punottaisi tai kesisi. Iho suojautuu ruskettumalla, koska UV-säteily vahingoittaa eläviä soluja. Ruskettuminen vanhentaa ihoa ennenaikaisesti ja aiheuttaa ihosyöpää.

Ikkunan takana tai autossa ei voi palaa – väärin

Lasi ei täysin pysäytä uv-säteilyä, joten jos olet autossa tai muuten ikkunassa pitkän ajan, kun UV-säteily on voimakasta, voit palaa. Yleisempää toki on, että ihmiset polttavat ihonsa autossa, koska he pitävät ikkunaa auki.