Etusivu Keskustelufoorumi Naisten syövät Letrozol accord 2,5mg ja Zoladex 10,8 mg aihettamat oireet

Letrozol accord 2,5mg ja Zoladex 10,8 mg aihettamat oireet

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #64441

    Nixu
    Participant

    Minulle vaihdettiin hormoonihoito helmikuun alussa Tamofenista otsikossa mainittuihin lääkkeisiin. Uusi lääkitys ei kuitenkaan sopinut minulle, vaan aiheutti todella rankat vaihdevuosi oireet ja sitä myötä unettomuutta. Heräilen yöllä useaan otteeseen kuumuus- ja hikipuuskan tullessa, jonka jälkeen on vaikea saada unta, kunnes parin tunnin sisällä tulee uusi puuska. Samanlaiset oireet päivälläkin, mutta ne on ollut silloin helpompi kestää. Lääkärin päätöksellä palattiin takaisin Tamofeniin toukokuun alussa. Letrozolin jätin pääsiäisenä pois käytöstä ja Zoladexin vaikutuksen olisi pitänyt loppua toukokuun alussa.

    Onko kenelläkään kokemusta, kauanko näiden lääkkeiden haittavaikutukset voivat kestää? Elimistö tuntuu olevan kovilla.

    #64442

    Suvituuli
    Participant

    Hei Nixu,
    Kaikki sytostaattihoidot ja hormonilääkkeet aiheuttavat enemmän tai vähemmän näitä vaihdevuosioireita. Myös Tamofen saa niitä aikaiseksi. Itselläni on Letrozol ja alussa oli just näitä kahden tunnin hikipuuskia ja tiheitä herätyksiä öisin, onneksi ne ovat lieventyneet. Jotkut ovat saaneet apua esim Venlafaxinista pienellä annostuksella, onko sinulle ehdotettu sitä? Hikiliikunta pitäisi myös lieventää oireita. Itse olen huomannut, että kahvi ja hiilarit saavat heti aallon aikaiseksi. Voimia!

    #64446

    Nixu
    Participant

    Hei Suvituuli,

    kiitos vinkistä, en ole kuullut tuollaisesta Venlafaxinista. Täytyypä selvittää lisää. Ja todellakin kahvi vaikuttaa aaltoihin lisäävästi :)

    Ennen tätä Letrozol+Zoladex hoitoa ehdin käyttää Tamofenia noin 10kk ja siitäkin tuli kyllä oireita, mutta ei näin voimakkaita/tuskaisia. Lääkäri tuumasi, että tämä lääkeyhdistelmä on liian voimakas minun elimistölle. Koska ole 40 vuotias, ehdin jo miettiä, josko nämä laukaisivat minulle pysyvät vaihdevuosioireet.

    Nyt kun olen pallannut käyttämään Tamofenia, toivon, että oireet pian helpottavat edes sen verran, että saisin nukuttua. Kiitos kannustuksesta ja vinkeistä!

    #64447

    Suvituuli
    Participant

    Toivon Nixu, että oireesi helpottavat pian.Nuorilla nämä oireet ovat voimakkaimpia. Itse olin jo vaihdevuodet läpikäynnyt, kun sairastuin. Venlafaxin on varsinaisesti mielialalääke, mutta pienillä annoksilla sitä käytetään helpottamaan hormonilääkkeiden sivuoireita. Se on yleisesti käytössä aika monella, kun lukee noita muita vertaistukipalstoja. Tsemppiä!

    #64453

    Annu
    Participant

    Itselläni Letrozylistä vaikka mitä oireita. Polvi jouduttiin juuri tyhjentämään nesteestä ja kortisonia pistämään. Nyt niskassa jokin kramppi monta viikkoa. Aikamoista invaliditeettiä viimeiset puolivuotta, monenmoista vaivaa. Ei tunnu sopivan mutta mitä vaihtoehtoja? Oletteko uskaltaneet vaihtaa esim. Tamofeeniin?

    #65044

    Nixu
    Participant

    Hei Annu,

    hetki on vierähtänyt siitä, kun olen tällä sivustolla viimeksi käynyt. Kiitos viestistäsi :)

    Nyt minulla on käytössä Tamofeen, kuten oli ennen tuota lääkevaihdosta. Mutta, oireilu jatkuu edelleen todella voimakkaana. Kysyin Suvituulin neuvosta lääkäriltä Venlafaxinista ja sain siihen reseptin. Hikoilu on hieman helpottanut, mutta nyt kuuman aallon tullessa tulee huono/heikko olo. Aaltoilua on tunnin tai parin välein.

    Yritin kysyä lääkäriltä samalla, onko hänellä tietoa, kuinka kauan tuon Zoladexin haittavaikutukset tuntuvat?En oikein saanut selvyyttä, ilmeisesti tapauskohtaista. Lääkäri totesi, että lääke on pitkävaikutteinen ja voi aiheuttaa oireita pitkään.

    Minulla on syksyllä vuosikontrolli, joten sitten pääsen keskustelemaan lääkärin kanssa kasvotusten, jollei sitä ennen tapahdu muutosta. Kyllähän Tamofeenkin aiheuttaa oireita, mutta eivät olleet näin voimakkaita ennen lääkevaihdosta.

    #65138

    Tellervo50
    Participant

    Minulle Letrozol aloitettiin Maaliskuussa -18, ensin heräilin hikipuuskiin ja myös päivällä niitä tuli. Parin kuukauden jäjkeen enää harvoin. Tällä hetkellä ei lainkaan. Ihmettelin tuossa yhden saaneen 40 v Letrozola, sehän on tarkitettu vaihdevuodet ohittaneelle jolla ei ole omaa estrogeeni tuotantoa.

    #65146

    Suvituuli
    Participant

    Hei Tellervo50,
    Minullakin on menossa Letrozol ja olin jo vaihdevuodet ylittänyt sairastuessani rintasyöpään.
    Nuorille voidaan myös sitä määrätä, vaikka eivät ole vielä vaihdevuosissa, jos munasarjojen toiminta torpataan muilla lääkkeillä esim. Zoladex injektioilla säännöllisin väliajoin.

    #65331

    Tellervo50
    Participant

    Letrozolia ei kyllä määrätä kun vaihdevuoret ohittaneille jos on hormonitoimintaa jäljellä annetaan Tamofeeni, näin lääkäri kertoi.

    #65949

    OttonallE
    Participant

    Hei! Minulle 3 vuoden letrotsolilääkitys aiheutti luuston haurastumista, osteopeniaa. Lääkäri suositteli osteoporoosilääkityksen aloittamista, koska käsivarteni murtui kaaduttuani lenkiĺlä.
    Käytin letrotsolin sivuoireisiin Yliopiston Apteekin ergotamiinivalmistetta, se toimi hyvin.
    Nyt lääkitykseni on vaihdettu tamoksifeeniin. Jätin ergotamiinin pois, vaikka hikoilu- y.m. oireet pahenivat, koska luin esim. Duodecimin Terveyskirjastosta, että se heikentää syöpälääkkeen vaikutusta.
    Kysyin Syöpäklinikan hoitajalta ja lääkäriltä, pitääkö se paikkansa. Molemmat sanoivat: ”Kyllä meillä on määrätty sitä myös tamoksifeenin käyttäjille.” En siis saanut kunnollista vastausta kysymykseeni.

    #66187

    tepsu
    Participant

    Onko kelään tullut vatsakipuja letrozolista syönnyt nyt 4 pv ja vatsa kipuilee vaikka ruuan kanssa ottanut

    #66236

    Millamari
    Participant

    Olen nyt aloittanut Letrozolin. Kolme tablettia olen vasta ehtinyt ottaa. Mitään sivuoireita ei ole vielä tullut. Edessä viiden vuoden kuuri… (miinus kolme päivää). Olen päättänyt ottaa tabletin aina illalla. Onko teille annettu jotakin ohjetta, milloin se pitäisi ottaa?

    #66334

    Pirves
    Participant

    Syönyt lezorllia elokuusta 2016, pohjalla osapiisto ja sädetys. Tekee hemmetin jäykäksi, nuutlinkin pilvessa graavi nivelrikko. Paino nousi, kaipa riski muutoinkin, kun estrogernitjotanto hiipuu.
    Punttisalitreeni auttanut nivelvaivoihin, ei särkyjä. Muistelen että ois puhuttu lääkkeen vaihtamisesta jossain kohtaa, seuraava kontrolli touko-kesäkuussa.

    #66367

    Millamari
    Participant

    Tepsu, minulla on vatsakipuja ehkä Letrozolista. Luinkin tuoteselosteesta, että voi aiheuttaa sekä ummetusta että ripulia. Minun suolistoni taisi kärsiä sen verran paljon sytoista, että reagoi nyt sitten tähänkin – muttei niin pahasti. Nipistelee ja välillä toimii huonosti. Iltaisin tulee nukkumaan mentyäni muutama kuuma aalto. Muuta ei vielä ole tullut eli ainakin toistaiseksi olen säästynyt nivelkivuilta.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän viestiketjuun.