Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #40741
    Salla Karimies
    Osallistuja

    Tuntuu, että usein ihmiset eivät ole tietoisia tällaisesta asiasta kuin kristillinen sairaan voitelu. Sillä on kristillisessä kirkossa pitkät perinteet ja jostain syystä ihmiset usein tuntuvat mieltävän sairaan voitelun asiaksi, joka kuuluu vasta kuolemaisillaan olevalle ihmiselle. Näinhän asia ei ole, vaan sitä saa pyytää kuka tahansa sairas ihminen, esim. sairaalapapit ovat tästä voitelusta tietoisia ihmisiä. Ja tarkoitus olisi siis paraneminen. Käytännössä tähän kuuluu keskustelua papin kanssa, rukousta (riittää että vain pappi rukoilee), mahdollisesti synnintunnustus (rippi) jos kokee sille tarvetta ja ristin piirtäminen öljyllä otsaan. Eli sen kummempi voitelu ei ole kyseessä. Minusta tämä voitelu kannattaa ottaa vakavan sairauden äärellä, koska siitä ei voi seurata mitään pahaa, ja on hyvä tietää, että on tehnyt kaiken voitavan. Olen itse pari kertaa sairaan voitelun ottanut, mukaan lukien synnintunnustuksen (en olisi edes suostunut jättämään sitä itse pois, koska ajattelin, että mahdollisimman tarkka ohjeen noudattaminen auttaa siinä, että lupaus paranemisesta toteutuu parhaiten). Ko. kohtahan löytyy Raamatusta, melkein sen lopusta, Jaakobin kirjeen 5. luvusta:

    ”Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
    15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
    16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.
    17. Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen.
    18. Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä.” (Jaakobin kirje, luku 5.)

    Vielä pieni varoituksen sana, että itse en ottaisi sairaan voitelua keneltäkään yltiökarismaattiselta saarnaajalta, jonka toiminnalle on ominaista huuto ja pyrkimys saada ihmisiä kaatumaan kokouksissaan, sellainen toiminta ei ole raitista ja siihen ei käsittääkseni voi Jumala sitoutua. Joku hyvä ja vakaa pastori lienee paras vaihtoehto. Sanon tämän siksi, koska tuon tyyliset saarnaajat usein juuri käyttävät paljon sairaan voitelua ja heidän kokouksiinsa sairaat usein menevät paranemisen toivossa. Mutta kyllä sen voitelun voi ihan peruspastoritkin antaa. 🙂 Toki olisi tärkeää, että hän olisi ihan tosissaan Jumalaan uskova.

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän viestiketjuun.