Siirry suoraan sisältöön

Etusivu Keskustelufoorumi Miesten syövät Hormonihoitojen haitoista

Hormonihoitojen haitoista

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #70777
    Oskari 46
    Participant

    Hei ERS-kohtalotoverit!

    Onko kukaan saanut rankkoja sivuvaikutuksia Enanton Depot -hormonihoidosta?

    Minulla todettiin vajaa vuosi sitten paikallinen ERS; Gleason-pisteet 7 (4+3). Hoidoksi ulkoinen sädehoito sekä kahden vuoden hormonihoito Enanton Depot Dual 11,25-pistoksin. Osteoporoosin ehkäisemiseksi hoitona myös Calcicew D3 Forte 500 mg/10 µg.
    Sädehoidot on nyt tehty (20 kertaa), hormonihoito jatkuu.

    Minulle Enanton-hormonihoito on aiheuttanut tosi pahoja sivuvaikutuksia. Näistä pahimpia ovat mm. raastava unettomuus, jatkuva ripuli, ankarat nivelkivut, virtsa- ja ulostevaivat, näön heikkeneminen, heikkovoimaisuus jne.
    Jaloissa on turvotusta ja nivelkivut ovat tullee niin koviksi sekä polvissa että nilkoissa, että kävely on tullut lähes mahdottomaksi. Käsissä ranne- ja sorminivelet ovat tulleet tosi kipeiksi ja esimerkiksi etu- ja nimettömien sormien keskinivelet lukkiutuvat koukkuun.
    Kipuihin olen saanut parasetamolia (Panadol Forte 1 g) ja unettomuuteen unilääkettä, joka on hieman auttaa. Ripulia olen hoitanut apteekin käsikappatavarana saatavin ripulilääkkein (Imodeum 2 mg ja Hidrasec 100 mg).

    Onko hyviä neuvoja?

    #70780
    petteri51
    Participant

    Tuttua Enanton-vaivat minulla myös, multa leikattu ers 2015 ja hormonihoito aloitettiin, kun PSA ei laskenut toivotulla tavalla.
    Alettiin Firmagon-pistokset kk välein joka laski PSA:an mittaamattomaksi, kyseinen lääke aiheuttaa minulle pistoskohtaan kivuliaan patin joka on 3-4 päivää kipeä, tästä syystä kokeiltiin Enantonia, pistos 3 kk välein.
    Enantonista tuli kaikenlaista vaivaa, kuntoni ja liikkuminen meni melko kehnoksi ja myös aiheutti rintaan puristavan tunteen kuin pumppu alkaisi pettämään, olkavarret myös puutui, no otettiin sydänfilmejä ym kokeita, että onko pumpussa vikaa, ei ollut (siksi olin huolissani kun on sukurasitetta), isä meni infarktiin 49,5 v ja pikkuveljeni 51 v, no minä täytän seuraavaksi 70v), eli ei kai sitä pumpun takia tervitse olla niin huolissaan.

    Enanton vaihdettiin takaisin Firmagoniin kertakokeilun jälkeen, josta taas kipeät patit, urologi ehdotti että jos kokeiltaisiin Pamorelinia ja nyt menossa ensimmäinen 3 kk piikki ja ainakaan ekana kuukautena en ole siitä huomannut oikein mitään erikoisia lisäoireita, univaikeudet tietenkin ovat jatkuvana riesana, jatkuneet jo kauan sillä sairastan myös Crohnin-tautia jota alkuun hoidettiin useilla kortisonikuureilla alkaen 2006, univaikeudet alkoivat jo silloin, eikä ole korjaantuneet, hormonilääkkeet myös ainakin minulla aiheuttaa nukahtamis/nukkumisvaikeutta.

    Nyt odottelen uniklinikalle aikaa tutkimuksiin, josko siellä keksittäisiin jotakin apua, ei ole mukavaa käyttää ”unilääkkeitä” jatkuvasti, univaikeuksiin kannattaa hakea asian mukaista apua!

    Totta tosiaan minulle ei Enanton sopinut, kannattaa kysyä josko joku muu sopisi paremmin, multa Enanton melkein pilasi 3kk elämänlaatua!!!

    Tsemppiä ja hyvää vointia ers-polulla sinulle kuin myös tämän polun muillekkin tallaajille!

    #70781
    Oskari 46
    Participant

    Kiitos vinkeistä petteri!

    Yritän saada hormonilääkkeen vaihdetuksi. Kenties Pamorelin sopisi minullekin paremmin kuten se sopi sinulle. Enanton on aiheuttanut minulle valtavasti pahoja haittavaikutuksia, kuten jo aiemmin mainitsin.

    Kerroin sekä urologille että onkologille Enantonin mittavista haitoista ja pyysin apua, mutta minulle ei kerrottu mitään mahdollisista vaihtoehtolääkkeistä.

    Olet jo pitkään kamppaillut tautiesi kanssa. Toivotan sinulle jaksamista sekä menestystä tautien voittamisessa ja ongelmien ratkaisuissa.

    Palaan asiaan myöhemmin.

    Hyvää itsenäisyyspäivää ja mahdollisimman mukavaa joulunalusaikaa niin sinulle kuin kaikille muillekin ers-kohtaloveljille!

    #70782
    petteri51
    Participant

    Nuo hormonilääkkeet on hiukan sellaisia että joku sopii toiselle ja joku ei, kaverillani on Enanton ollut käytössä ja se sopii hänelle hyvin, se vaan on kokeiltava.
    Pitää olla aktiivinen ja kysyä lääkäriltä miksi Enanton, miksi ei joku muu?
    Voihan sitä myös kysyä toisenkin mielipiteen, jos yhteisymmärrystä synny!

    Hyvää vointia kaikille!

    #70783
    Oskari 46
    Participant

    Kiitos jälleen kommentistasi. On suurenmoista, että tällä keskustelufoorumilla toimii sinun kaltaisiasi kohtaloveljiä, jotka haluavat auttaa suurissa vaikeuksissa olevaa ers-kompuroijaa. ISO KIITOS!

    Katsotaan mitä lääkärit sanovat, kun pyydän vaihtamaan Enantonin Pamoreliniin. Pamorelin näyttäisi lääkeselosteen mukaan olevan vaikutukseltaan ja käyttötarkoitukseltaan varsin saman kaltainen kuin Enanton. Enantonin vaikuttava hormoni näyttäisi olevan synteettinen leuproreliiniasetaatti-hormoni. Pamorelinin vaikuttava hormoni näyttäisi olevan triptoreliini. Valitettavasti minulla ei ole vaadittavaa tietotaitoa voidakseni verrata noiden hormonien vaikutusmekanismeja toisiinsa. Lääkevalmistaja mainitsee, että Pamoreliniä käytettään mm. suuren riskin paikallisen ja paikallisesti edenneen hormoniriippuvaisen eturauhassyövän hoitoon yhdistettynä sädehoidon kanssa. Enantonia puolestaan käytetään pitkälle edenneen eturauhassyövän hoitoon.

    Voimia ja hyvää vointia kaikille kohtaloveljille!

    #71276
    e55
    Participant

    Minulla nyt kesällä 2020 tehtyjen sädehoitojen (HDR Braky + ulkoinen)ja 11 kk Enaton Depot hoidon jälkeen hieman samansuuntaisia haittoja. Alkoholin jätin kokonaan pois sädetyksen jälkeen, liikuntaa päivittäin. Käsien ja jalkojenkin nivelissä alkaa olla tuntemuksia ja yhdessä nivelessä napsusormi. Tämä ehkä pahimpia.. Tietenkin hormonihoidon perushaitat: seksuaalinen halu ja kyky nollan vaiheilla.. Virtsaoireiden hoitoon tarkoitettu Tamsulosiini aiheutti huimausta, joka esti osin liikuntaa. Nyt olen tämän lääkityksen lopettelemassa. Eka kontrollikäynti lähiaikoina. Minulle määrättiin Enatonia vain vuodeksi, vaikka Gleason luku oli 4+4. Pet CT kuvat otettu.

    #71950
    timri
    Participant

    Minulta lopetettiin Enaton-piikitys 1,5v jälkeen ( urologin toimesta ). Haittavaikutukset kova hikoilu joka häiritsee unta. Jotain niveloireita on ollut myös. Onko kellään kokemuksia kuinka kauan noita haittavaikutuksia esiintyy Enatonin käytön jälkeen. Viimeisestä piikistä on nyt kulunut 4kk ja haittavaikutukset vaan jatkuvat.

    #72200
    Jallero
    Participant

    Sain itse ensimmäisen hormonipiikin (Firmagon) huhtikuun alussa. Toukokuun alussa ensimmäinen Enanton Depot Dual 11,25mg ja kohta eli 3 kuukauden päästä edellisestä seuraava – resepti on kaksi vai oliko kolmeksi vuodeksi. 40 sädehoitokerrasta on ensimmäinen viikko 8:sta nyt takana.

    Muita oireita en hormonipiikeistä toistaiseksi ole huomannut kuin ”kuuman aallon” silloin tällöin. Mutta nytpä alkoi jänskättää, josko vaikutukset alkavat kuurin jatkuessa kumuloitua ja vaikka sädehoidot vielä niitä jotenkin buustata…

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän viestiketjuun.