Vinkit kuntoutumiseen

Jokainen voi vaikuttaa ja edistää omaa terveyttä ja hyvinvointia sekä kuntoutumista omassa elämässään sairaudesta huolimatta. Arkeasi ja jaksamista kuormittaviin ongelmiin on useimmiten löydettävissä ratkaisut. Kuntoutumisen tavoitteena on löytää omat voimavarat sekä itsellesi sopivat keinot käsitellä sairastumista, edistää kuntoutumista tai elää mahdollisimman hyvää elämää sairaudesta huolimatta.

Fyysinen hyvinvointi

Syöpä sairautena aiheuttaa fyysisen hyvinvoinnin heikentymistä, uupumusta sekä väsymystä. Nämä ovat myös usein havaittuja syöpähoitojen sivu- ja haittavaikutuksia, jotka usein vähenevät hiljalleen hoitojen päätyttyä. Joskus syöpä tai syöpähoidot voivat jättää pysyviä fyysisiä haittoja ja oireita, jotka heikentävät työ- ja toimintakykyä, arjessa selviytymistä sekä elämänlaatua. Fyysisen hyvinvoinnin palautumista voit edistää itse pitämällä huolta omasta hyvinvoinnistasi sairauden kaikissa vaiheissa. Omalla motivaatiolla ja aktiivisuudella on tärkeä rooli sairaudesta toipumisessa.

Mitä voit tehdä itse fyysisen hyvinvoinnin edistämiseksi?

  • Jo hoitojen aikana liikunta on turvallista ja edistää toipumistasi. Pyri liikkumaan päivittäin vointisi sallimissa rajoissa. Suositusten mukaan hoitojen aikana liiku päivittäin vähintään 30 minuuttia päivässä. Ole malttavainen kuntosi kohentumisen suhteen. Jätä raskaat liikuntasuoritukset tekemättä ja yritä nauttia kevyen liikunnan tuomasta hyvästä olosta. Suorituskykysi paranee hiljalleen. Katso videolta, millaista liikuntaa voit harrastaa syöpähoitojen aikana.
  • Vaikka hoidot aiheuttavat ruokahaluttomuutta, yritä syödä terveellistä ja monipuolista ravintoa päivittäin. Suosi kasviksia, vihanneksia, marjoja ja täysjyvävalmisteita. Lue lisää syöpään sairastuneen ravitsemusoppaasta.
  • Huolehdi riittävästä levosta ja unen määrästä.
  • Yritä löytää sinulle sopivia keinoja hallita sairauteen ja hoitoihin liittyviä oireita sekä kipuja.
  • Tee arjessasi mahdollisimman paljon sinulle mielekkäitä asioita.

Lue lisää syöpää sairastavan hyvinvoinnista.

Mielen hyvinvointi

Syöpään sairastuminen, elämä kroonisen syövän kanssa tai sairauden uusiutuminen vaikuttavat mielen hyvinvointiin. Syövästä kuntoutumiseen liittyy omasta jaksamisesta ja mielen hyvinvoinnista huolehtiminen sekä syöpähoitojen aikana että niiden päätyttyä.

Miten mieli reagoi, kun sairastuu syöpään

Vakava sairastuminen muuttaa arkisen elämän tasapainoa. Sairastuminen aiheuttaa monenlaisia ajatuksia ja tunteita kuten epätoivoa, ahdistusta, pelkoa ja epävarmuutta tulevaisuudesta. Kukin meistä kokee ja tuntee omalla tavalla. Kuntoutuminen syövästä vaatii usein sairauden tuomien ajatuksien, tunteiden ja kokemuksien tietoista kohtaamista ja käsittelyä. Voit myös itse vaikuttaa mielen hyvinvointiin sekä elää itsellesi merkityksellistä ja mielekästä elämää syövästä huolimatta.

Katso video, miten mieli reagoi syöpään sairastumiseen.

Sairastuminen saattaa aiheuttaa kriisin, josta toipuminen etenee vaiheittain.

Lue lisää sairastumisen aiheuttamasta kriisistä.

Miten omaa mielen hyvinvointia voi edistää?

Monet syöpään sairastuneet selviävät syöpäsairauden aiheuttamista vaikeista elämän vaiheista omien läheistensä, ystävien ja vertaistuen avulla. Jos ahdistus ja masentuneisuus jatkuvat pitkään, ovat vaikeita tai rajoittavat arkea ja elämääsi, keskustele mielen hyvinvoinnista sinua hoitavan hoitohenkilökunnan kanssa. Pyydä apua ja tukea mielen hyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen.

  • Muistathan, että Syöpäjärjestöjen valtakunnallisessa neuvontapalvelussa sekä alueellisten syöpäyhdistyksien ja valtakunnallisten potilasjärjestöjen ammattilaisten kanssa voit keskustella mieltäsi kuormittavista asioista sekä kysymyksistä. Myös keskustelu toisen saman kokeneen vertaisen kanssa voi auttaa monella tapaa.

Vinkit, joilla voit parantaa itse mielesi hyvinvointia:

  • Syöpään sairastuessa tunteet vaihtelevat ilosta suruun. Kaikki tunteet ovat sallittuja
  • Pohdi, kuinka suhtaudut sairauteesi sekä muuttuneeseen elämäntilanteeseen
  • Kiinnitä huomiota sairaudestasi huolimatta arjessasi ja elämässäsi oleviin positiivisiin asioihin
  • Tunnista omat voimavarasi ja vahvuutesi, jotka auttavat sinua arjessasi
  • Vietä aikaa läheistesi ja ystävien kanssa
  • Elä tässä ja nyt! Tee sinulle mielekkäitä asioita, jotka tuottavat elämääsi iloa
  • Pyydä tarvittaessa apua ja tukea omaan jaksamiseen ja mielen hyvinvointiin

Lue myös Mielenterveysseuran viisi tapaa edistää mielen hyvinvointia.

Kuuntele podcast Syöpäpotilaan fyysistä ja psyykkisistä selviytymiskeinoista.

Vahvista omaa mielen hyvinvointia Oivamieli-harjoituksien avulla

Voit itse edistää omaa mielesi hyvinvointia Oivamieli harjoituksien avulla.  Harjoitusten avulla voit lievittää stressiä, parantaa mielialaa ja löytää lisää mielekkyyttä elämään sekä parantaa tietoisuustaitoja. Oivan harjoitukset auttavat keskittymään, olemaan läsnä, tunnistamaan itselle tärkeitä asioita ja käsittelemään ikäviä ajatuksia ja tunteita. Oiva harjoituksen ovat ammattilaisten tekemiä ja perustuvat arvo-, hyväksyntä- ja tietoisen läsnäolon menetelmiin. Oivan harjoituksia kannattaa tehdä säännöllisesti päivittäin tai ainakin muutaman kerran viikossa.