Siirry suoraan sisältöön
Hyvä elämä

Liikunta on tärkeää myös syöpähoitojen aikana

26.09.2022
Etäliikuntaan voi osallistua missä vain. On tärkeää, että syöpään sairastunut harrastaa liikuntaa ja liikkuu monipuolisesti jo heti diagnoosin saatuaan.  

Monelle tulee yllätyksenä se, miten paljon syöpähoidot verottavat lihasvoimaa. Sitä kannattaa yrittää pitää yllä lihaskuntoliikkeillä, ettei se pääse romahtamaan hoitojen aikana.

”On vaikeampi motivoitua nostamaan lihaskuntoa, jos se on päässyt todella huonoksi”, toteaa fysioterapeutti Marianne Himberg Läntisestä syöpäkeskuksesta.

”Aloitimme etäliikunnan verkossa keväällä 2021 ja viime syksynä toimintaa laajennettiin”, Himberg kertoo.

Mitä paremmassa kunnossa on, sitä paremmin kestää myös syöpähoidot.

Hän on ollut suunnittelemassa liikuntatuokioita alusta asti.

”Etäliikuntatuokioilla halutaan kannustaa syöpää sairastavia liikkumaan”, hän kertoo. ”Erityisesti lihasvoimasta huolenpito jää usein vähälle huomiolle, vaikka moni kyllä kävelee tai pyöräilee.”

On olemassa kansainvälisiä tutkimuksia, joissa on huomattu, että jopa yli 80 prosentilla syöpään sairastuneista lihaskunnosta huolehtiminen jää kokonaan. Moni ehkä ajattelee shokissa diagnoosin saamisen jälkeen, että keskittyy vain hoitoihin.  Liikuntaa pitäisi kuitenkin harrastaa koko ajan, heti diagnoosista alkaen. Lihaskuntoharjoitukset kannattaa aloittaa heti kun on saanut diagnoosin – tai jatkaa niitä, jos ne ovat aiemminkin kuuluneet omaan arkeen.

”Mitä paremmassa kunnossa on, sitä paremmin kestää myös syöpähoidot”, Himberg muistuttaa.

Monilla ihmisillä on uskomus, että hoitojen aikana syöpäpotilaan täytyy levätä eikä saa rasittaa itseään liikaa. Se on aivan väärä käsitys. Toki hoitojen aikana ei kannusteta harjoittelemaan maratonia varten, mutta liikkua saa niin paljon, kun jaksaa. Liikunta kohottaa mielialaa ja auttaa jopa hoitojen aiheuttamaan uupumukseen.

”Se oli uskomatonta nähdä, miten väsyneet ja huonovointiset ihmiset lähtivät liikuntatuokiosta parempivointisina”, Himberg muistelee omaa tutkimustaan.
”Moni uskoo vasta kun kokee sen itse.”

Suomi jälkijunassa syöpää sarastavien liikunnassa

Myös terveydenhuollossa voi olla vielä vanhentuneita käsityksiä, eivätkä kaikki ammattilaisetkaan välttämättä riittävästi kannusta liikkumaan. Suomi on Himbergin mukaan syöpäpotilaan liikunta-asioissa jäljessä esimerkiksi Tanskaa noin 10 vuotta. Monissa muissakin Euroopan maissa liikunta on kiinteämpi osa syöpäpotilaan hoitopolkua.

  • Etäliikunnan on tarkoitus olla mahdollisimman matalan kynnyksen palvelu, se on maksutonta ja mukaan voi tulla ilmoittautumatta, vain verkkosivuilta löytyvää Teams-linkkiä klikkaamalla.

Myös omaiset voivat osallistua liikuntana yhdessä sairastuneen kanssa.

Puoli tuntia on sopiva aika etäliikuntatuokiolle, sen ajan jaksaa keskittyä ja siinä ehtii tehdä monipuolisen treenin.

Lihaskuntotreenin lisäksi on hyvä harjoittaa myös liikkuvuutta ja tasapainoa. Liikkuvuuden harjoittelu on tärkeää erityisesti leikkausten jälkeen, joista kehoon jää usein kireyttä. Rentoutuskin tekee hyvää, sen avulla voi laskea kehon stressitilaa ja oppia rentoutumaan myös omin päin.

Turvallinen ja helppo tapa liikkua 

Palaute liikuntatuokioista on ollut hyvää. Sairastuneet ovat arvostaneet mahdollisuutta liikkua ilman infektioriskiä turvallisesti ja helposti kotonaan.

Toiminnan on aloittanut Läntinen syöpäkeskus, jossa Marianne Himberg työskentelee, yhdessä Lounais-Suomen syöpäyhdistyksen kanssa. Mukana on   Satakunnan ja Pohjanmaan syöpäyhdistykset sekä rintasyöpäyhdistys Europadonna.

Nyt liikuntatuokioita markkinoidaan valtakunnallisesti, koska etäliikuntaan voi osallistua yhtä hyvin Utsjoelta kuin Hangostakin – ja myös ulkomailta. Mukaan mahtuu myös lähes rajaton määrä ihmisiä.

”Kotona liikuntaa on helppo säädellä voimien mukaan, kukaan ei katso mitä tekee.  Kaikki liike lasketaan, eli vaikka tuntuu ettei jaksa, kannattaa yrittää tehdä edes vähän.”

Etäliikuntaan on tarkoitus saada mukaan ihmiset jo hoitojen aikana, koska jo silloin olisi tärkeä ylläpitää lihaskuntoa.

”Jos on joku erityinen ongelma, kannattaa kysyä siihen neuvoja ammattilaiselta”, Himberg vinkkaa. ”Silloin joitain liikkeitä voidaan muokata paremmin sopiviksi.”

Liikuntaa on tärkeä harrastaa, koska se parantaa toimintakykyä ja vähentää hoitojen aiheuttamia haittoja. Erityisesti iäkkäillä lihaskunnon ylläpito on tärkeää. Jos lihasvoimat ovat jo valmiiksi vähän heikommat, hoidot saattavat vähentää lihasmassaa niin, että esimerkiksi tuolilta nouseminen vaikeutuu. Tämä saattaa vaikeuttaa arkiaskareista selviytymistä.

Jotkut ajattelevat, että lihaskuntoa voi harjoitella vain kuntosalilla. Nämä liikuntatuokiot näyttävät, että kotona pystyy oman kehon painolla tekemään monipuolisen treenin. Toki sen voi tehdä itsekin, mutta osallistumalla ohjattuun ryhmään liikuntahetki on varmasti monipuolinen ja treenaa kaikkia tärkeitä lihasryhmiä. Ja jos saa siitä tavan, treeni tulee tehtyä – monen on vaikea motivoida itsensä jumppaamaan omin päin.  Toki myös live-liikunta on hyvä vaihtoehto varsinkin silloin kun ei ole erityistä infektioriskiä ja sopiva ryhmä löytyy läheltä.

Monet syöpäyhdistykset tarjoavat syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen liikuntaa erilaisissa liikuntaryhmissä.
Katso tarkemmin yhdistysten omilta verkkosivuilta.
www.syopajarjestot.fi/jarjesto/jasenjarjestot/

 

Etäliikunta on maksutonta ja mukaan voi tulla ilmoittautumatta, vain Kaikki syövästä -verkkosivuilta löytyvää Teams-linkkiä klikkaamalla.

Etäliikunta alkoi 19.9.2022 ja liikuntaa on tarjolla noin puolen tunnin sessio joka arkipäivä.

  • Maanantaisin on lihaskuntoharjoittelua.
  • Joka toinen tiistai on lymfajumppaa.
  • Keskiviikoisin on faskiamethod, missä harjoitetaan liikkuvuutta ja tasapainoa.
  • Torstaisin on rentoutushetki.
  • Perjantaisin on ruotsinkielinen jumppa.

Torstain ja perjantain liikuntatuokiot ovat nauhoitettuja eli ne voi katsoa mihin aikaan vaan – ja myös moneen kertaan.
Maanantain, tiistain ja keskiviikon jumpat ovat live-esityksiä, joihin osallistutaan Teams-ohjelman välityksellä.