Siirry suoraan sisältöön
Tietoa Tukea

Keskusteluapua haastaviin elämäntilanteisiin 

07.12.2020
Syöpäjärjestöjen tarjoama lyhytterapia on tarkoitettu syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen, jotka tarvitsevat tukea omaan jaksamiseensa.

Avun pyytäminen on monille ihmisille vaikeaa. On vaikea myöntää olevansa heikko ja joutuvansa turvautumaan toisiin. Se on erityisen vaikeaa, jos ihminen on rakentanut koko elämänsä sen ympärille, että on pärjääjä ja selviytyy aina omin voimin.

Sairastuminen muuttaa usein ihmissuhteita. Monet kokevat sairastuessaan jäävänsä yksin ja pettyvät läheisiin ihmisiin. Terapiassa voi löytää ymmärrystä sille, että ihmissuhteissa tapahtuu muutoksia.

“Verkossa tarjottavalla palvelulla on ollut asiakkaita heti ensimmäisillä viikoilla ympäri Suomen – ja myös Suomen ulkopuolelta. Koronan takia käytössä olevien matkustusrajoitusten ja karanteenien takia läheisten ei ole aina helppo päästä tapaamaan sairastuneita, mikä tuo oman lisänsä sairastumisen aiheuttamaan kriisiin. Sairastuneet joutuvat eristäytymään kotiinsa enemmän kuin tavallisesti eivätkä pääse harrastuksiin tai voi tavata lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Se lisää yksinäisyyden tunnetta”, terapeutti Iiris Pelkonen 

“Lyhytterapiasta tosi moni hyötyisi kriisivaiheessa. Sillä voi olla loppuelämän hyvinvoinnin kannalta merkittävä vaikutus, jos uskaltaa haastavassa elämäntilanteessa turvautua keskusteluapuun.”

Uhan kokemus voi jäädä päälle

Jos asioista ei saa puhuttua kenenkään kanssa, ne voivat jäädä kuormittamaan mieltä ja pullahtaa mieleen uudelleen pitkänkin ajan päästä.

“Jos turvallisuuden tunne jää hyvin hauraaksi sairauden jälkeen, ihminen voi tulkita kaikkia tulevia vastoinkäymisiä aina pahinta peläten”, Pelkonen kuvailee.

“Jos esimerkiksi joku läheinen sairastuu, pelkää heti että hän kuolee. Tai korona-aikana pelkää, että joutuu irtisanotuksi. Uhan kokemus jää ikään kuin päälle. Tällöin turvallisuuden tunne täytyy rakentaa uudelleen.”

Tällainen elämänasenne voi olla erityisen haitallinen vanhemmalle, koska hän siirtää helposti lapsilleen maailmankuvan, jossa maailma on täynnä uhkaavia asioita.

Terapia helpottaa ongelmien kanssa elämistä 

Terapiassa voidaan käsitellä mitä tahansa sairastuneen tai läheisen elämää kuormittavaa asiaa: perhe-elämän tai parisuhteen pulmakohtia, omaa jaksamista, työelämän murheita, alakuloisuutta tai yksinäisyyttä. Pohtimalla yhdessä terapeutin kanssa erilaisia näkökulmia ja ratkaisuja voidaan ongelmien kanssa elämistä helpottaa ja tukea.

Terapiassa on mahdollista löytää uudenlaisia näkökulmia ja toivoa sekä lisätä omaa toimijuutta ja näin ottaa etäisyyttä epätoivoa vahvistaviin ajatuskehiin.

Pyrkimys on saada asiakas suuntaamaan ajatuksiaan tulevaisuuteen, niin että hän uskaltaisi suunnitella elämäänsä eteenpäin. Parhaassa tapauksessa sairaus saa näkemään, mikä on elämässä tärkeää ja ihminen lähtee kulkemaan kohti itselleen tärkeitä asioita.

Lyhytterapia on matalan kynnyksen tukea

Lyhytterapiaan pääsee ottamalla yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen neuvontapalveluun tai jäsenyhdistysten neuvontahoitajiin eri puolilla Suomea. Neuvontahoitajat arvioivat asiakkaan tilanteen ja ohjaavat lyhytterapiaan.

Terapeutti tapaa asiakasta yleensä 1-5 kertaa. Asiakas voi tulla tapaamiseen yksin, mutta myös puolison tai koko perheen kanssa.

Iiris Pelkonen on koulutukseltaan psykiatrinen sairaanhoitaja, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti sekä opiskelee tällä hetkellä kognitiivista psykoterapiaa

Teksti Maarit Rautio
Kuva Eeva Anundi

Iiris Pelkosen vinkit, miten rauhoittaa itseään kriisin keskellä 

  1. Salli itsellesi tunteet, joita mielessäsi herää. Osoita tunteillesi kiinnostusta ja toivota ne tervetulleeksi. Kerro itsellesi, että on normaalia kokea nä Sinun ei tarvitse olla juuri nyt selviytyjä.
  2. Puhu kokemuksistasi läheisillesi tai ystä Puhu, vaikka pelkäisit että rasitat läheisiäsi liikaa omilla huolillasi.  Puhumista ja toisiin tukeutumista voi opetella pienin askelin. Elämätilanteesi tarjoaa sinulle nyt siihen ainutlaatuisen mahdollisuuden.
  3. Ota hengitys avuksesi – voimakkaiden tunteiden aikana hengityksesi muuttuu usein pinnallisemmaksi. Rauhallisen hengityksen avulla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa tunteidesi voimakkuuteen ja ottaa itsellesi aikalisä vaikealta tuntuvassa hetkessä.
  4. Harjoittele mielesi palauttamista huolen ja pelon tunteista juuri tähän hetkeen aistiesi  Keskitä huomiosi vain ääniin noin 3 – 5 minuutin ajan havainnoimalla millaisia ääniä kuulet ympärilläsi. Voit käyttää myös näköaistiasi, havainnoimalla esimerkiksi miten monenlaisia valkoisen eri sävyjä ympärilläsi on.