Siirry suoraan sisältöön
Hyvä elämä

Keskity kesällä syömiseen

28.05.2019
Kesällä useimmilla meistä on mainio mahdollisuus kääntää ajatukset omaan ruokailuun, siihen miten syö ja mitä syö.

Lomalla on tilaisuus hidastaa tahtia myös aterialla ja istua pöydän ääreen nauttimaan kaikin aistein hyvästä ruuasta.

Ruoka on nautinto  

”Ruokailuun kannattaa keskittyä. Jos syödessä samanaikaisesti lukee tai katsoo televisiota, ei huomaa syövänsä. Ateriasta ei saakaan nautintoa, vaan sen joutuu myöhemmin ehkä hakemaan esimerkiksi välipaloista”, kertoo Syöpäjärjestöjen ravitsemusasiantuntija Clarissa Bingham.

”Aivot havaitsevat kylläisyyden vasta 15 minuuttia sen jälkeen, kun olet aloittanut syömisen. Näköaistin kautta keho alkaa reagoida ruokaan jo annosta katsellessa, jolloin kylläisyyden tunne tulee aikaisemmin. Tämä on hyvä asia painonhallinnan kannalta.”

Enemmän kalaa ja kasviksia

Kotimaisia kasviksia ja kaloja saa kesällä edullisesti ja ympäristökin kiittää lähiruuan suosimisesta. Käytä lähivesien kalalajeja vaihdellen, niin saat erilaisia hyviä rasvahappoja ateriaasi. Vuosien varrella ympäristömyrkyt esimerkiksi edullisessa silakassa ovat vähentyneet ja vaara myrkkyjen kertymisestä kehoon on lähes poistunut.

Kun lisäät kalaa ja kasviksia sekä vähärasvaista valkoista lihaa lautaselle, vähennät samalla punaisen lihan osuutta annoksessa. Punainen liha lisää syövän riskiä ja sitä suositellaankin syötävän enintään puoli kiloa viikossa.  Erityisesti jalostetut lihavalmisteet, kuten makkarat, nakit, kinkut ja meetvursti, lisäävät syöpäriskiä. Syöpäriski johtuu lihavalmisteiden sisältämästä nitraatista ja suolasta, jotka edistävät haitallisiksi typpiyhdisteiksi muodostumista suolistossa.

Arvioidaan, että kasvipainotteista ruokavaliota noudattavilla ihmisillä on 11 prosenttia alhaisempi syöpäriski verrattuna kasviksia vähän syöviin ihmisiin.

Ruokakaupoissa on tarjolla runsaasti uusia kasvispohjaisia tuotteita. Kokeile ja löydä oma suosikkisi.

Valitse myös ruokajuomasi – alkoholia maltilla

Kesällä alkoholin kulutus kasvaa huomaamatta. Pitäisitkö lomalla kirjaa alkoholittomista päivistä? Ruokajuomaksi käy mainiosti myös vesi ja alkoholittomia juomia, oluita ja viinejä löytyy jokaisesta ruokakaupasta.
Alkoholi on riskitekijä moneen eri syöpään ja sen on arvioitu aiheuttavan noin neljä prosenttia kaikista syövistä. Alkoholinkäyttö on suu- ja ruokatorvisyöpien tärkein aiheuttaja. Yksikin päivittäinen ravintola-annos riittää nostamaan rintasyövän riskiä.

Teksti: Anu Kytölä

 

 

 

GRILLAAJAN MUISTILISTA

Makkaraa ja punaista lihaa säästeliäästi
Suositus on 500 grammaa viikossa.

Älä kärvennä!
Lihan kärähtäessä siihen muodostuu haitallisia aineita, PAH-yhdisteitä. Ne häiritsevät solujen normaalia toimintaa ja altistavat suolisto-, haima- ja eturauhassyövälle. PAH-yhdisteitä muodostuu erityisen paljon hiilien päällä grillattuun lihaan. Lihan grillaamista täysin kypsäksi tai ylikypsäksi kannattaa välttää.

Suolaa maltilla
Grillausmausteessa saattaa olla jopa puolet suolaa. Sitä on runsaasti myös valmismarinadeissa ja grillauskastikkeissa. Marinadit ja kastikkeet kannattaa valmistaa itse – yrttejä suosien ja suolaa rajoittaen. Runsas suolankäyttö lisää mahasyövän riskiä.

Roppakaupalla kasviksia
Grillauksen yhteydessä kannattaa syödä runsaasti vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Jos syöt 100 grammaa grillattua lihaa, syö sen seurana kasviksia 200 grammaa. Kasviksia voi käyttää sellaisenaan, salaateissa tai esimerkiksi vartaissa grillattuna.

Suosi kalaa ja vaaleaa lihaa
Kala on terveellinen grilliruoka. Myös vaaleaa lihaa, kuten kanaa, kannattaa suosia.

Käytä grillatessa kasviöljyjä
Sekä rasvana että grillimarinadin pohjana kannattaa käyttää kasviöljyä, kuten rypsi- tai oliiviöljyä. Voi ja voi-kasviöljyseokset sisältävät runsaasti epäterveellistä tyydyttynyttä rasvaa.

Muista myös nautiskella!
Vaikka makkara kesällä maistuisi tavallista useammin, ruokavalion kokonaisuus ratkaisee. Tähän määrään mahtuu myös muutama makkara.

Alkoholia maltilla
Tarjolla on runsaasti alkoholittomia juomavaihtoehtoja.

Nauti kesästä!

Muistilista: Clarissa Bingham